Excelență

2017. július 12.

La pregătirile Centrului de Excelență-Fizică, organizat în Cadrul Proiectului "Hai la Olimpiadă", desfășurat la Liceul Teoretic ”Ady Endre” din Oradea, s-au înscris 106 elevi din 10 unități de învățământ din 4 localități ale județului Bihor, 85 dintre ei participând regulat la activitățile organizate săptămânal. Elevii din clasele 6-12 au fost pregătiți în 9 grupe (6 la secția română și 3 la secția maghiară) de cei mai buni profesori de la Colegiul Național ”Emanuil Gojdu”, Liceul Teologic Baptist ”Emanuel”, Liceul Teoretic ”Ady Endre” din Oradea si Liceul Teoretic ”Horváth János” din Marghita. Elevii participanți la pregătire au participat de-a lungul anului școlar la numeroase concursuri obținând următoarele rezultate: 15 participări la Faza națională a Olimpiadei de Fizică si/sau Astronomie unde au obținut o calificare în lotul național de astronomie, 2 mențiuni MEN, 2 medalii de argint, 3 medalii de bronz si 3 mențiuni de onoare. Elevii de la secția maghiară au participat si la Concursul Öveges-Vermes obținând 1 premiu I la faza internațională, 1 premiu I, un premiu II, un premiu III si o mențiune la faza națională.  

 

Părerea cadrelor didactice din centrul de excelență Oradea:

 

Programul s-a dovedit util în mai multe privințe. De pildă:

1. faptul că elevii din școli diferite se întâlnesc săptămânal, îi ajută pe aceștia să se observe unii pe alții și să se stimuleze reciproc în ceea ce privește munca individuală;

2. au existat părinți care ne-au transmis că sunt foarte bucuroși de pregătirea gratuită de care beneficiază copii lor, pentru că, altfel, nu și-ar fi permis să plătească meditații, deși copiii își doreau să studieze fizica suplimentar, la nivel de olimpiadă (iar profesorii de la clasă nu îi ajutau în acest sens);

3. am fost întrebați de către unii părinți dacă programul va continua și anul viitor, întrucât copiii lor au fost încântați de ceea ce au învățat și ar dori să continue pregătirea;

4. profesorii care predau în cadrul programului au afirmat că au fost stimulați să se pregătească serios, având în vedere caracterul eterogen al grupurilor și nivelul elevilor (care ridică întrebări interesante) de la fiecare clasă de excelență;

5. între elevii participanți s-au legat prietenii, discuțiile dintre ei (inclusiv legate de fizică) continuând și în orele lor libere;

6. există elevi talentați care au afirmat că, în lipsa programului, n-ar fi studiat fizica suplimentar, ceea ce i-ar fi împiedicat să sesizeze frumusețea și profunzimea ei.

 

Consider ca modul organizat de pregătire a elevilor pentru performanță, determinat de programul Fundației, are ca rezultat dobândirea competențelor si abilitaților de competiție si creșterea șanselor  de obținere a rezultatelor sperate de elevi. Totodată consider, că  ierarhizarea elevilor pasionați de fizica în urma fazelor diferitelor concursuri si olimpiade, nu reprezintă decât o situație de moment, esențial este faptul ca toți cei care au participat la pregătiri, vor putea utiliza cunoștințele însușite în diverse situații din viață (examene, admiteri, angajări, etc.). Sunt absolut convins că elevii sunt primii beneficiari în urma activităților, dar trebuie sa explicăm părinților că lipsa calificării la faza națională a olimpiadei de fizica nu este un eșec. Mulțumim Fundației pentru sprijin!

 

La clasele a 10- a 11-a deși au participat la cursuri un număr relativ mic de elevi, prezenta lor a fost constanta. Au participat în ambele grupe si elevi din județ, care s-au deplasat pe distante destul de mari (ex. din Marghita aflat la 60km) pentru a participa la cursuri. În cazul lor ar trebui în viitor decontat transportul (dacă se poate).

 

Faptul ca, si după încheierea fazei județene, copii care nu s-au calificat au continuat sa vina în număr mare la cerc, dovedește ca elevii si părinții simt beneficiul acestei activități si doresc continuarea acesteia si în viitor. Numărul profesorilor capabili si doritori de performanta fiind într-o continua scădere, participarea la aceste cercuri cu cei mai pregătiți profesori din județ, reprezinta o ocazie unica pentru multi dintre elevi. Acești copii, ajunși în clasele lor, devin un exemplu si un motor pentru ceilalți elevi si (de ce nu) pentru profesorii lor.




© 2016 Ady Endre Líceum Nagyvárad